woensdag 14 november 2007

Artikel: Veel kleuters met een taalachterstand


Bijna eenvijfde van de kleuters in de basisonderwijs in achterstandswijken heeft grote problemen met het Nederlands.
Kinderen zijn niet of nauwelijks aanspreekbaar, spreken zinnen van maximaal een of twee woorden en begrijpen geen gecombineerde opdrachten. de betrokken kinderen hebben geen voorschoolse educatie gehad en komen met name uit gezinnen met een marokkaanse of turkse achtergrond.
Dit blijkt uit het onderzoek van KPC, een advies-en onderzoekscentrum voor het onderwijs.
Aan het onderzoek namen 43 basisscholen deel, verspreid over het hele land, maar het zwaartepunt lag op probleemwijken in vier grote steden.
Het onderzoek van KPC bracht aan het licht dat de achterstanden zich ook op andere gebieden bevinden.
Zo signaleren de onderzoekers achterstanden op het gebied van kennis van de wereld, sociaal-emotionele ontwikkeling, woordenschat, motorische ontwikkeling en taal-denkrelatie.
Het gaat vooral om kinderen die Nederland geboren zijn, maar een Marokkaans of Turkse achtergrond hebben.
Thuis wordt er niet of nauwelijks in het Nederlands gesproken.

Geen opmerkingen: